1922年11月7日、ロシア人の実験音楽の作曲家、アルセニー・ミハイロヴィチ・アヴラーモフは高層の建物の屋根に上り、コンサートの指揮を執った。工場のサイレン、汽笛、銃砲、そのほかバクー市で大きな音を出せるものすべてを動員した演奏だ。曲のクライマックスでは、カスピ海に配備されている船隊が、一艘残らずいっせいに霧笛を鳴らした。
程なくして、ボルシェヴィキ政権はあらゆる分野の芸術活動に対する規制を強めていくことになる。だが、一時的にせよロシア革命が引き起こした社会変動は、こうした新しい芸術形態を可能にした。革命前、アヴラーモフは極貧に喘ぐ無名な存在で、ピアノも買えず、曲作りの際に音を出してみることすら叶わなかった。バクー市をうろつきながら食べ物を求めてごみ箱を漁り、羨望と絶望感に身を焦がしながら目にした、道行く金持ち連中とその取り巻きである従順なプードルのような「芸術家」。当時の彼にしてみれば、(疎外された労働の代わりに)自らの創造力を社会に差し出すことで、生きるための糧と住まいを得られる日が来るなんて、不可能な夢でしかなかった。ましてや、作品を具現化 するため社会のあらゆる方面から支援が得られるなんて思いもよらないことだった。
ところがバクー市の実権を握った革命政府は、共産主義の理念を言葉通り実行した。つまり、皆が平等に思い通りの方法で社会に貢献することが奨励され、生産手段は市民全体の手に委ねられ、それにより社会を構成する全員が快適な生活を送れるような改革が目指されたのだ。市当局は経済的に困窮していたアヴラーモフを前衛的な芸術家として認め、市の解放を祝う交響曲の作曲を依頼した。
彼は開通したばかりの公共交通を利用して街中を駆け回り、サイレンを鳴らすリズムとタイミングについて工場長らと打ち合わせを重ねた。そのとき若き芸術家は束の間とはいえ、芸術が人生の単なる模倣などではなく、より良く生きるために必要不可欠なものとして人々に認識されているという実感を噛み締めた。後にアヴラーモフは他の人々と同様に、ソ連の中央政権による締め付けに苦しめられることになる。けれども、この日、バクーの全市民が参加した出来事は、芸術や連帯の精神を私生活や余暇に限定することなく、社会生活に欠かせないものとして捉え直すことで、何が可能になるかを証明したのである。
On November 7th, 1922, Russian experimental composer Arseny Mikhailovich Avraamov ascended the roof of a tall building and directed a concert of factory sirens, steam whistles, artillery, and everything else in the city of Baku capable of making loud noise; for the climax of the piece, the entire fleet of the Caspian Sea joined in with their foghorns.
Although the Bolshevik government soon tightened the controls on artists of every field, for a short time the upheaval of the Russian revolution made new applications of the arts like this possible. Prior to the revolution, Avraamov had lived in abject poverty and obscurity, unable to afford even a piano on which to test his compositions; he would walk around Baku, looking in garbage cans for food, gazing with envy and desperation at the rich men around him and pet “artists” who followed them like trained poodles. It was an impossible dream to him to think that one day he might not only be fed and housed in return for offering his creativity to society (rather than his alienated labor). But also be given the opportunity to utilize all of its resources in doing this. But the revolutionary government that took power in Baku took the communists at their word that everyone should be equally empowered to contribute to society in her own way, that the means of production should belong to the people as a whole and be used to make life more pleasurable for everyone; knowing that Avraamov was a struggling artist with avant garde pretensions, they commissioned him to write a symphony celebrating the liberation of the city itself.
Riding around on the new public transport, conferring with factory foremen about whistle pitch and timing, the young artist had a brief taste of what could happen if the arts were taken seriously as a means of improving life, not just imitating it. Later, Avraamov was to suffer the same restrictions on his work that the centralized Soviet establishment imposed on everyone; but on this day, everyone in Baku was treated to participation in a moving demonstration of what is possible when art and cooperation are considered integral to social life, rather than quarantined to our “private lives” and “leisure” time.
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